Všechno, co děláme, děláme pro sebe. I tento blog dělám pro sebe...

Můj vztah k Čechům

17. prosince 2013 v 10:04 | Nicolas |  Duchovní rozjímání
O vlastním národě se mluví poměrně těžce. Nelze se jen tak vymanit a být jen kritický, protože jsem součástí této země. A jak se říká, že se děti rodí těm správným rodičům, tak je i možné, že se lidé rodí do té správné země. Ale jelikož je Země velká, tak se mohou přestěhovat do jiné země a zkusit žít jinde. Třeba v Polsku (což je zajímavé, že o Polsku moc lidí neuvažuje jako o místu k emigraci :-) )

Vyskytuji se často ve společnosti cizinců, žijících v ČR a tak je můj názor na Čechy trochu posunutý, možná i deformovaný jejich pohledem. Plus to, že několik mých předků bylo také z ciziny. I když vlastně za Rakouska-Uherska to žádná cizina nebyla.

Češi jsou škarohlídi a pesimisti.
Pořád se jim něco nelíbí. Když se jich zeptáte, jak se mají, tak jejich nejoptimističtější odpoveď je: přiměřeně, ani dobře, ani špatně. Jen výjimky řeknou, že se mají dobře.

Neumíme pochválit a vyjádřit podporu úspěchům druhých
Na všem se hledá jen špína nebo nějaká negace. V jakékoli diskusi u článku podnikatele, který něco dokázal, se objeví velmi zhusta poznámka, že to je žido-bolševický sráč, který si to určitě nakradl.

Jsme přizdisráči
Na rozdíl od arabských národů či Židů se neumíme postavit za svá práva. Psychologové říkají, že v novodobé historii to je zapříčiněno i tím, že jsme se nepostavili Hitlerovi a složili zbraně. To byla pro národní hrdost a pocit síly velká rána. Další rána byla ta, že jsme pozavírali hrdiny, kteří bojovali na Západní frontě. A v současnosti raději posíláme jednotky chemického nasazení a lékaře, protože nejsme schopni se rozhodnout, komu pomoci vojenskou silou. Kdyby se nějaký konflikt udál u nás, bylo by fajn, kdyby k nám posílali země chemické partičky a lékaře. To bychom jistě ocenili. Tím neříkám, jaká je správná strana nějakého konfliktu. Ale to, že se prostě bojíme jakkoli rozhodnout.

Jsme více či méně rasisti a národní hrdost ani neumíme pojmenovat
To se váže na předešlý bod. Jako přizdisráči neumíme vůči menšinám vystupovat hrdě, otevřeně a sebejistě. Prostě se bojíme. To pak vede k frustraci z důvodu vnitřní křivdy. A důsledkem je nevyhnutelná rasová nesnášenlivost.
Ta je čím dál větší, čím větší jsme přizdisráči. Neumíme se postavit ani cikánům, ani arabům, ani rusům. Necháváme se uplácet od ukrajinských přistěhovalců a jejich mafiánů - tím myslím naše imigrační policie.
Podivný vztah k národní hrdosti projevujeme i ve sportu. Namísto normálního skandování: go, Canada, go nebo klasického England, England používám trapné "Kdo neskáče, není Čech". Je úplně pitomé vyjadřovat bojovný pokřik dvěma negacemi v jedné větě. Jakoby hlavní sdělení bylo v tom, že je potřeba jednak skákat a druhé nejdůležitější sdělení je poukazovat na ty, kteří neskáčou a tím pádem nejsou praví Češi. A ještě se to spoustě lidem zdá šileně vtipné. Ano, napřiklad národnímu týmu rugby z Nového Zélandu, při jejich bojovnému tanci Haka , by to opravdu přišlo vtipné a směšné.

Obcházíme pravidla, snažíme se všechno ojebat a obejít
Je jedno, že za to může doba komunismu. Je to tak. Sám nejsem výjimkou. Je sice pravda, že zákonodárci mají velikou schopnost dělat opravdu debilní vyhlášky a pravidla, ale naším národním sportem je všechno obcházet, dělat věci bokem, nehrát dle pravidel a prokouknout systém. A pak se ještě tím chlubit. To ovšem znamená, že se nemůžeme na nic spolehnout. Jen na to, jestli se podaří něco domluvit přes známé či uplatit sekretářku nebo někoho jiného. Nelze se divit, že tzv. spravedlnost to má u náš těžké. Těžší než jinde.

Zlaté ručičky
Dávno to již není pravda. Ale umíme dělat kvalitní věci. I když třeba řemeslníci jsou zhusta hovada, tak máme fachmany, kteří umí dělat a vyrábět kvalitní věci a odvést kvalitní práci

Krásné a multifunkční ženy
Máme nejkrásnější (hned po zemích z bývalé Jugošky) holky na světě. Alespoň co se týče koncentrace. Zároveň nejsou tak emancipované a nesmrdí jim domácí práce a jsou časo tzv. holky do nepohody. Dokonce se většina hezkých holek ptá, jaktože nemůže najít normálního chlapa. V jiných zemích jsou hezké holky výlučně rezervována pro hezouny a zbohatlíky a mafiány. To u nás se spousta lůzrů, bez peněz a nelichotivého vzhledu velmi často dostane k pěkné holce. Asi za to může sebevědomí těch holek. Ale to není naše chyba (myslím nás mužů).

Jsme kreativní
Díky obcházení zákonů a pravidel jsme se naučili mít spoustu nestandardních řešení, které by třeba normálního Němce ani ve snu nenapadlo :-)
 

10 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Günter Klátil Günter Klátil | E-mail | Web | 17. prosince 2013 v 10:32 | Reagovat

Nemyslim si, ze by u nas bylo tolik peknych holek vylucne s kretenama. To mi trochu zavani neopodstatnenym zobecnenim za zaklade jedne ci dvou zkusenosti, ktery ja mam ostatne taky. Ale kdo neskace neni cech je opravdu debilni. :)

Nicmene velmi dobre vystizeno je toto: "Jako přizdisráči neumíme vůči menšinám vystupovat hrdě, otevřeně a sebejistě. Prostě se bojíme. To pak vede k frustraci z důvodu vnitřní křivdy. A důsledkem je nevyhnutelná rasová nesnášenlivost."
S tim se naprosto ztotoznuju!

2 Natas Natas | Web | 17. prosince 2013 v 13:58 | Reagovat

Přizdisráči jsme, to máš pravdu. Někdy mi to až rozum nebere. Viděla jsem bezdomovce jak se pral za svá práva, ten řval a nakonec si to taky vyřval. Bylo to lehce parodické, ale v podstatě měl pravdu. Jedna věc je prát se a postavit se za sebe, druhá je být spravedlivá, aby se ti spravedlnosti dostalo. Dobrý článek.

3 Čerf Čerf | E-mail | Web | 17. prosince 2013 v 16:58 | Reagovat

S tím, co píšeš, částečně souhlasím jako s určitou "národní" predispozicí. Snažím se ale o dvě důležité věci: Jednak o to posuzovat lidi výhradně individuálně a jednak s nápravou toho, co se mi nelíbí, začínat u sebe, protože přece mě nikdo nenutí, abych byl takový taky, ne? :-)

4 mengano mengano | E-mail | Web | 18. prosince 2013 v 6:31 | Reagovat

Asi by se nemělo zobecňovat, ne všichni jsou takoví, samozřejmě. Ale při pohledu zvenku se takhle skutečně můžeme jevit.

Kdo skáče, je magor:)

5 Nicolas Nicolas | Web | 19. prosince 2013 v 17:04 | Reagovat

Cerfe, Mengano,
to dá rozum, že když je téma Češi, tak se zkrátka zobecňovat musí :-) Asi bych nemohl napsat, že Češi se vyznačují tím, že jsou každý naprosto jiný od toho dalšího Čecha, který stojí (pardon "skáče") vedle něj.
Ale je mi jasné, že nejste všichni stejní.

6 K. K. | 20. prosince 2013 v 23:09 | Reagovat

To bylo docela drsný, i když pravdivý.
Mně nejvíc vadí ta absence jakékoli hrdosti a jak Ty říkáš, ojebávání.

Ale jelikož jedu zrovna na velmi pozitivní vlně, tak bych našla i spoustu dobrých vlastností. :-)

7 Lea Lea | 30. prosince 2013 v 11:14 | Reagovat

Myslím, že máš pravdu. Jsme zvláštní národ, máme to i docela těžké. Ale můžeme si za to sami. Jenom my. Copak ostatní země jsou tak "nevyjádřené"?

Musím ale říci, že jsme docela kreativní. Teda, jak kteří. Ale vše se musí brát obecně a prostě tak. Myslím, že to všechno nás ale nějak "odlučuje" od ostatních zemí. Prostě... máš pravdu. Ve všem..

8 Cleo Cleo | Web | 30. prosince 2013 v 11:15 | Reagovat

Češi jsou jedinečný národ, které má své plusy i mínusy. Ale co se s tím dá dělat, musíme se s tím naučit žít. :)

9 ztraceny-chemik ztraceny-chemik | Web | 30. prosince 2013 v 12:16 | Reagovat

Tvůj článek perfektně vyjadřuje i mé pocity. Kéž bychom měli plusů více a nebyli jen velcí hospodoví spekulanti.

10 Libor Libor | Web | 30. prosince 2013 v 12:28 | Reagovat

Dobrý text.
S těmi menšinami je podle mě klíčovou příčinou i to, že jich tu zase tolik nežije a pomineme-li Němce, které jsme potom raději odsunuli (Slováky jako menšinu asi tehdy ani nikdo nepokládal), tak ani nikdy nežily.
Ale jinak mi Češi přijdou jako celkem liberální skupina (v porovnání třeba s Poláky, Rusy, apod.).

11 Jitka Jitka | Web | 30. prosince 2013 v 12:35 | Reagovat

Tlaky, které na náš národ byly vyvíjené sahají hluboko do naší historie.Naše chování neovlivnila jen doba německé okupace a komunismu. Myslím si, že jsme to neměli lehké nikdy. Jako malý národ, jsme se stále museli někomu a něčemu přizpůsobovat. To se jen tak nesmaže.Máme to pod kůží.

12 Amia Amia | Web | 30. prosince 2013 v 14:21 | Reagovat

Nesouhlasím.

Hodně toho, co říkáš, je navíc vlastní lidské rase, ne jednomu národu.
(Obcházení zákonů, závist)
Naopak, u ostatních věcí záleží na úhlu pohledu, z kterého se na to díváš.
(posílání chemikářů a lékařů - nemusíš se postavit na nějakou stranu, ať si to vyhádají sami. Posílání lékařské pomoci také vysílá vzkaz/ dá se přečíst tak, že s válkou jako takovou nesouhlasíme, vážíme si života, a proto tedy nebudeme posílat více zabíječů(vojáci prominou), ale zachránců
Co máš proti ,,Kdo neskáče není Čech"? Máme jedinečnou i hymnu, víš to? Opěvuje krásy země, ostatní hymny vojenské úsměchy)

13 Vendy Vendy | Web | 30. prosince 2013 v 19:58 | Reagovat

V jednom máš pravdu - jsme opatrnější a nejsme tolik bojovní. Nevím, jestli je to národní povahou nebo historickým vývojem, který nás dovedl tam, kde jsme. Jsme váhaví, ale to je taky způsobeno tím, že mnohokrát bylo konání k ničemu a potlačeno a změny k lepšímu se nějak nekonaly.
Tím nechci obhajovat vyčůranost některých českých obyvatelů, kteří dokážou najít různé obezličky a dosáhnout svého klikatými cestami. Taky nechci obhajovat hospodské silácké kecy mnoha dalších. Ale že si máme nač stěžovat, je pravda, jen by nemělo zůstat u toho stěžování.
K rasismu a menšinám - chceš říct, že se mám hrdě postavit tlupě cikánů nebo cikánek (které se očividně chystají m ě okrást) a hrdě se s nima poprat? A skončit zmlácená, pořezaná nebo mrtvá? Tohle snad není absence hrdosti, to je normální zdravý rozum, který velí se těmto skupinám vyhnout, zvláště, jsou-li ve skupině.
Něco jiného je, že jim nahrává systém a kdejaká sociální pracovnice jim poskytne všechny výhody, o které si řeknou, dokonce i ty, o které si neřeknou (nadsázka).
Nevím, jestli ten, kdo neskáče, není Čech, a dokonce netvrdím, že "zlaté české ručičky", řemeslníky-hovada tu najdeme v požehnaném množství, ale i řemeslníky - šikuly. A kdo sleduje Receptář a podobné pořady, už zjistil, že český človíček leccos vykoumal, zjednodušil nebo upravil.
Nehrotila bych to tak zle, myslím, že nejsme o nic horší než Němci, Italové, Francouzi (i tam se za války nacházeli udavači a věřím, že by se našli i dnes). Možná jen tím, že jsme malá země, jsou tyhle negace víc vidět.
A jak psal Čerf, jde udělat minimálně jedno - každý začít sám u sebe. :-)

14 Lawiane Lawiane | Web | 30. prosince 2013 v 22:25 | Reagovat

Hej to je dosti výstižný článek. O prázdninách jsem žila v zahraniční rodině a úplně mě udivovalo, jak se u nich nikdo každou večeři nemusel bavit o tom, kterak nám do chleba melou staré housky. Vůbec nikdo tam nesmýšlel takhle negativně ve všech ohledech. Prostě mi máme vlastnost na všechno nadávat, ale hlavně doma a potichu, aby to nikdo neslyšel.
Ale doma je stejně doma... tak budu asi taky po zbytek života tiše nadávat. :D

15 Magda Magda | Web | 31. prosince 2013 v 9:14 | Reagovat

Amen, je to pravda. Vidim se v tom, až to hezké není :D

16 Ejmy Ejmy | E-mail | Web | 31. prosince 2013 v 10:25 | Reagovat

Celkem dost vystihující názor! Ale zase jsem moc hrdá za to, že jsem čech, páč ta naše gramotnost.. JEN SE VYJÁDŘIT no.. ! Takže jakože souhlas s tebou. jinak Je ještě třeba také brát ohled na to, že jsme menšina.. Takže mysleme hlavně pozitivně. :-)

17 Vendy Vendy | 31. prosince 2013 v 11:52 | Reagovat

[14]:Možná je to tím, že jim tam do chleba staré kousky nemelou, ani jim v obchodech nepředhazují k výběru shnilé ovoce nebo zeleninu, či zelené brambory.
Ale chápu, co tím asi myslíš, že se dokážou bavit normálně, aniž by si jen stěžovali.

18 Bublushka Bublushka | Web | 31. prosince 2013 v 13:51 | Reagovat

je to zajímavá myšlenka, ale nemyslí si že je to s nami tak špatné, každý může být jaký chce a znám mnoho Čechů, kteří takoví nejsou můžeme si z Česka vzít to dobré a to špatné nedělat a ne si na to jen stěžovat jak to prostě Češi dělají :D

19 swaggerkyforever swaggerkyforever | 31. prosince 2013 v 16:47 | Reagovat

Tak tomuto se říká upřímnost.Jsem ještě malá,ale tento článek mě zaujal.

20 DRAK DRAK | Web | 31. prosince 2013 v 19:22 | Reagovat

Podle sebe soudím tebe.
s tímhle já prostě nemohu souhlasit, jelikož (nebudu-li mluvit o sobě)znám spoustu skvělých, kreativních a statečných lidí. je mi líto, jestli se obklopuješ jen takovými, o kterých píšeš. a řada cizinců se tu chová tak, jak by se doma nechovali, zejména z Rakouska a Německa, ale i Italové, Angličané a další. a naše hodnocení? Angličané o nás: Češi jsou rasisti, utlačují Romy. hmm, a co se děje v Anglii? likvidují tam brutálně tábory přistěhovalých Romů. aha, a oni rasisti nejsou jo? takoví pisálci jako ty vytvářejí falešný obraz o našem národě, tak se nad tím zamysli.

21 Kurokumo-chan Kurokumo-chan | Web | 1. ledna 2014 v 1:27 | Reagovat

[20]: Ano, máš pravdu, že některé informace se o nás opravdu až příliš dramatizují. Musím se přiznat, že potom, co jsem se dozvěděla situaci v Anglii moje první myšlenka byla: 'Tak to na tom ještě nejsme tak špatně.' Já romy beru, beru je jako lidi, jako normální lidské bytosti, stejné jako třeba američani, atd. Mám i mnoho romských přátel, a všichni pracují a žijí spořádaně. V některých chvílích moc zobecňování škodí.
Na druhou stranu má ale pravdu i majitel tohoto článku. Souhlasím, a pro Tebe je velké plus, že jsi přišel se svým vlastním, nikým neovlivněným pohledem.
Díky Ti za to :)

22 v. v. | Web | 1. ledna 2014 v 20:26 | Reagovat

přizdisráči, jojo, to mi vždycky říkal táta. "vdej se dobře a vypadni odsud, tady žijou zmrdi, ojebávači,  přizdisráči a rejpalové" haha, táta je přitom Čech jak Brno, ale vždycky měl takový západosměřující smýšlení a averzi k východu, převážně Rusku.
Hodně s tebou souhlasim, je to fakt výstižný. Ještě bych řekla, že jsme hodně rejpaví a pořádně škatulkujem, jaks řekl kreativní, to ano, ale taky hodně velký konzervy...

pak bych taky dodala, že všichni zvesela hodnotíme náš národ těmahle článkama a všichni máme potřebu něco "moudrýho" napsat do komentářů, nebo horem pádem vysypat náš názor na stůl :D
Naše zvláštní skandování jsem taky nepochopila.. ještě by se to dalo vylepšit- "Kdo neskáče s ponožkama v sandálech, není Čech!" to je taky prapodivná obliba.
Hezký holky máme, a jak říkáš, poslední dobou, všechny kamarádky a známý narážej na samý "voly" ale v tomhle už se globalizovat nedá. Doufám, že těch volů je a bude míň a míň :)

Ale co, nejsme na tom tak špatně. Vždycky když se v zahraničí ptám lidí, co vědí o Česku, všichni zvesela hovoří o Plzni, Rosickém nebo Čechovi, párkrát jsem se podivila jak moc se pan exprezident proslavil při svém lupu v Chile, ale po něm už stejnak neštěkne pes.

A máme hrozně hezkou zemi, měli bychom si toho vážit. Není krásnější pocit, než v létě letět nad těmi našimi políčky (už i ta superduper žlutá řepka se mi tam líbí) užívat si výhledu a pak přistát na letišti toho nejbáječnějšího chlapa historie.
Hrozně pěknej článek!

23 Markéta Markéta | 1. ledna 2014 v 20:43 | Reagovat

Plně souhlasím.

To "Kdo neskáče, není Čech" je opravdu nesmyslné.

24 Šmejky Šmejky | E-mail | 1. ledna 2014 v 21:06 | Reagovat

Nesouhlasím. Je problém, když hezká holka chodí s klukem, co nemá peníze? Pokud za vším vidíš peníze, tak je to smutné.

25 Barbara Killunia Jeagerjaques Barbara Killunia Jeagerjaques | Web | 2. ledna 2014 v 1:12 | Reagovat

Každý má své plusy a mínusy. Nikdo není dokonalý. A náš národ už vůbec ne.

Češi jsou škarohlídi a pesimisti - No jo, to jsem já taky (především ten pesimista), ale když vidíš jenom to, kam se tahle republika řítí, nemůžeš to vidět zrovna růžově. :D

Neumíme pochválit a vyjádřit podporu úspěchům druhých - Jak kdy. :P Když to není nějaké namyšlené hovado...

Jsme přizdisráči - Tak tohle je především vliv dlouhodobého národního utlačování - od nástupu Habsburků přes Protektorát a komusimus až sem. Bohůmžel, náš národ se prostě odnaučil bojovat, protože vždycky dostal lidově řečeno na frak.
Posílat lékaře a "chemické partičky" je také důležité. Lékaři totiž mohou zachránit životy mnoha vojákům. A buďme rádi, že máme alespoň to, když na vojáky nejsou penízky. A důvod (neb bychom měli žít v klidné zóně).
Co se mne týče, v určitých ohledech přizdisráč nejsem - když jde o to říct pravdu. To raději dostanu přes držku, než abych někomu lhala nebo lezla do zadku.

Jsme více či méně rasisti a národní hrdost ani neumíme pojmenovat - Je těžké se postavit bandě cikánů, která tě může hezky hnedka zabít. Navíc, je policie nikdy nezastavila, demonstrace v severních Čechách vždycky policie hlídala a rozháněla. To abychom cikánům náhodou neublížili.
Ty děláš, jako bychom používali jenom toto. :D :D :D Lol, tys asi nikdy nekoukal třeba na hokej, ne? Vypadá to tak! :D Já tam totiž taky slyším "Češi, do toho!" nebo "Češi! Češi!" Tamto je jenom něco... navíc. Taky bych v tom nehledala žádnou hloubku.

Obcházíme pravidla, snažíme se všechno ojebat a obejít - Tak tohle sedne jak prdel na hrnec. :D Vždycky se najde díra v daném pravidle a touto dírou nějak dokážeme proklouznout, ani nevíme jak.

Zlaté ručičky - Těžko soudit... Někdo je šikovný, někdo je naprosté kopyto (kupříkladu já). Všude po světě to tak je. Ale dřív tohle možná platívalo.

Krásné a multifunkční ženy - Nemohu posoudit, sama jsem líbezná a hezká jako záchodová deska. Domácí práce mi smrdí, protože jsem líná. Jsem emancipovaná, přičemž se nebojím dostat po hubě a nevyžaduji gentlemany ve svém okolí. A do nepohody se také nehodím - jsem nudná, tichá myška. A když už mluvím, všem to přijde nezáživné a otravné.

Jsme kreativní - Souhlasím. ^^

Dovolila jsem si vyjádřit se ke každému bodu, který jsi popsal, tak snad jsem tě něčím nenaštvala. :D
V jistých chvílích si také nejsem jistá, zda to myslíš vážně, nebo pouze jako vtip. Ale třeba to myslíš vážně s trochou nadsázky. To už nechám na tobě. ;)

26 Katrin Katrin | Web | 2. ledna 2014 v 9:54 | Reagovat

Ráda bych vyzdvihla naše zlaté české ručičky, které si myslím stále dělají, to co umí. I když to není na první pohled vidět, spousta lidí si stále vyrábí vlastní vánoční dekorace a peče domácí chleba nebo koláče...
Co se imigrantů týče, to, že se jim neumíme postavit, je sice pravda, ale troufám si říct, že důvodem je absence zákonů či jiných opatření, které by nám stály za zády a podpořili nás, když se někomu postavíme.

27 Nicolas Nicolas | Web | 2. ledna 2014 v 16:27 | Reagovat

PS: říkal jsem si, že je tu nějak hodně komentářů :-) Šéfraktoři Blog.cz článek vybrali mezi články týdne. Což znamená, že to otevřeně zpracované téma nějak rezonuje v podvědomí i těchto lidí.

Díky všem za komentáře. Samozřejmě by bylo dobré připsat i pozitivní vlastnosti Čechů. Například to, jak se umíme semknout, když nějaký sportovec vyhraje zlatou medaili. Nebo jak dobře umíme přijmout kritiku.
Nebo jak jsme pohostinní vůči pocestným a cizincům. A také jak jsme vstřícní k postiženým a lidem, které postihl krutý osud. Jsme jedna ze zemí, kde opravdu funguje apel na postižené jednotlivce nebo nebohá zvířátka. Znám spoustu lidí, kterí dávají horentní sumy či jen obvyklé desátky z platu na charitu.
Ovšem to nic nemění na tom, že jako národ jsme spíše přizdisráči (projděte si všechny historické střety naší země, všechna vyjednávání s OSN, NATO, EU apod.) Nejsme žádní jestřábi. Jako jednotlivci někteří možná ano. Ale jako stát a národ ne. Na rozdíl od hrdých a neústupných Norů, Irů či Dánů, což jsou země, které mají méně obyvatel než máme my.

28 Fajan Fajan | Web | 18. září 2014 v 23:22 | Reagovat

[9]: nebuď tak pesimistický jako "typický čech":-) v českém národě toho je pořád hodně dobrého a je na co být pyšný - jak co se historie, tak i současnosti týče.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama